Muharrem ayının onuncu gününe aşure günü denilir. Hz. Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem Medine'ye geldiğinde Yahudilerin aşure gününde oruç tuttuklarını görünce, bu orucu niçin tuttuklarını sormuştu. Yahudiler bugünün büyük bir gün olduğunu Allah Celle Celaluhu' nun Hz. Musa'yı ve İsrailoğullarını düşmanlarından bugünde kurtardığını ve bunlardan dolayı kendilerinin bugünde oruç tuttuklarını söylemişler. Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)de “Ben Musa' ya sizden daha yakınım” buyurmuş ve bugünlerde oruç tutmayı tavsiye etmiştir. 44
Ayrıca cahiliye döneminde Arapların da aşure günü orucunu tuttuğu rivayet edilmektedir. Ramazan orucu farz kılınınca aşure orucu bir yükümlülük olmaktan çıkarılmış ve Hz Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem isteyenlerin tutmaya devam edebileceklerini belirtmiştir. 45
Hanefiler de mekruh olmakla beraber Aşure orucu yalnız tutulabileceği gibi bir önceki veya bir sonraki günle birlikte iki gün şeklinde tutulması da mendub sayılmıştır. 46 Hanefilerde mekruh olmasının sebebi Yahudilere benzeme tehlikesidir. Efendimiz sallâllâhu aleyhi ve sellem, “Aşûre orucunu tutun; ancak bir gün önce veya bir gün sonra tutmak suretiyle Yahudilere muhalefet edin!” 47
44 Buhari Savm 2004
45 Buhari Savm 2002
BedaiusSanai c2-79
46
Ahmed, I, 241; Bezzâr, no. 1052; Heysemi 47
36 ä